tisdag 1 mars 2016

När en ängel byter dimension.


Tacksamhet!


Tacksamhet för er magi!
Jag känner sådan otrolig tacksamhet för att Ainbusk finns. Att ni valde att skriva, tonsätta, öva, tro på er väg och framföra era vackra alster med sådan innerlighet. Det har för alltid förändrat denna jorderesa för mig. Det förändrar hur jag ser och relaterar till musik. Hur jag mött min medialitet utan att tidigare förstå storheten.

Första kontakten var genom en LP skiva hemma i föräldrahemmet. Jag minns hur jag satt och lyssnade så öronen nästan slutade fungera. När första cd-skivan flyttat in hos oss satt jag och plockade ner alla toner, ord, känslor på papper. Jag analyserade in era sånger för att aldrig kunna glömma dem. Det blev en tröst, en tillflyktsort och en av de viktigaste vänskaper jag någonsin tilldelats.

Gunatt siv gutt har för evigt blivit ett med mig. Något som även mina barn bär med sig då de båda kan den, känner den väl och somnar bäst när mammas stämma sjunger den.

Vissa texter är varsamt placerade nära mitt hjärta och det finns andra som genast tar min ande till platser flera hundra mil ifrån Gotland. Till exempel minns jag en plats i ett kök, långt härifrån, där jag sitter mellan köksskåpet och frysboxen - på golvet. Ni var det som fick mig att våga tro på min väg, våga tro att jag skulle finna vad jag sökte i mörkret. Det fyllde min stund med tacksamhet för vart jag befann mig, vartifrån jag kom och vart jag var på väg. Min sanning blev istället att det inte var slut. Trots nattens mörker och dagens tunga utmaningar gick det att tro, det gick att förstå hur livet kan te sig olika genom er som höll ihop.

Min musikalitet har älskat det ni tonsätter. Mina stämmor, extra textrader och likheter med era har blomstrat. Det är en gåva i sig. Att kunna ge ut en sång på ert sätt och samtidigt göra det så innerligt att känslan ni förmedlar får andra att väva in sina liv i samma melodi.
Det är ro.
Det är lugn.
Det är healing!




Vi minns vår ängel, vi vet att du finns där. Att du möter oss när tiden är inne och att du vet när.
Vi ser dig  ängel, vi vill inte att du går så låt oss få leva och ha dig här hos oss ändå.
Nu vet du vår längtan, våra rädslor och farhågor så hjälp oss att våga se det vi söker och tror.
Du ser våra drömmar, du vet vilka vi är och vi vet att du väntar och att du är där.
Låt oss få älska det liv som vi har, låt oss få känna och veta att du är där.

Josefin
Jag ser din Ängel, jag vet att den är där. Att den dig hämtar och att den vet när. Jag ser din ängel och när du är redo att gå finns den där. Den har hjälpt dig att våga, söka och tro. Ni har delat dina drömmar och nu är ni där. Nu är din tid bestämd till sitt slut så älska det liv som du har, som du nu får se tillbaka på och njuta av. Låt allt hårt få bli fina mjuka minnen och låt allt varmt och kärleksfullt få bli din sanning. Låt din ängel få möta dig och följa dig din sista väg. Utan att falla, utan ont, utan alla tårar. Se upp och möt ditt ljus och känn all kärlek som strömmar mot dig.


Min hyllning till Ainbusk kommer att få ta plats på lite olika sätt framöver. Oavsett att det nu är fyra änglar, en i himlen och tre på jorden, är det balsam för själen att lyssna till er musik.  Men eftersom Jossans energi för evigt gjort avtryck i allt hon gjort finns det  även en stor tröst att fortsätta lyssna.
Alla fyra i Ainbusk har den vackra gåvan att forma ord till mer än inre bilder, det blir filmer av er musik och det gör att allas er energi för evigt finns i musiken. Det kommer jag att fortsätta känna tacksamhet för.

/Linda



Bilden är lånad härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar