fredag 27 maj 2016

Meditation - Hur och varför?


Det finns många fördelar med meditation. En av dem är att man lär känna sin inre sanning. Med inre sanning menar jag att man hittar ett lugn som är bara du. För en del kan det vara svårare att hitta lugnet då man av vana har många tankar igång ihop med många bollar i luften.

Det som blev min viktigaste punkt att komma in i det meditativ läget var att både öva ofta (och korta stunder) samt att inte försöka ignorera mina tankar.
Jag hade papper och penna nära så jag ofta kunde skriva ner sånt jag kom på. Dessutom kunde jag lättare slappna av när jag inte längre kände ansvar att minnas senare. För mig har meditation alltid varit en del av min vardag, men aldrig att sitta still och känna in min andning. Det meditativa kan helt enkelt vara en promenad, pyssel, handarbete eller korsord. Men det är inte den sortens meditation jag menar idag.

Förutom att känna sin egen sanning vinner vi många fysiska saker med meditation. Vi sänker tanketempot, får lägre puls, sover bättre, har starkare koncentrationsförmåga, vi kan känna snabbare när kroppen signalerar till oss och det blir en paus man längtar till.

Hur gör man då?

Antingen läser man en meditation, lyssnar på instrumental och lugn musik och föreställer oss hur vi tar oss igenom texten.
Eller så lyssnar vi på meditativ musik, eller en vägledd meditation.

Länken under tar dig till meditationsguiden som berättar mer om hur vi kan göra.

http://www.meditationsguiden.com/meditation/

Här kommer även en länk till Youtube där du hittar en träfflista med olika alternativ.

https://m.youtube.com/results?q=meditation+nyb%C3%B6rjare&sm=3

Känn er för och välkommen till en ny skön bit av dig själv.

Ta hand om er! / Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar